fredag, juli 17, 2009

Befinner mig någonstans mellan dröm och verklighet

Efter att ha jobbat på Bokia så har jag givetvis inte kunnat undgå hur fruktansvärt populär Stephenie Meyer´s Twiligh-serie är. Hade bestämt mig för att bojkotta de böckerna, ungdomsböcker känns passé vid 24 års ålder.

Men, av någon anledning bestämde jag mig för att åtminstone läsa första boken, av ren nyfikenhet. Hur var det möjligt att så många miljoner blivit fullkomligt frälsta? Sagt och gjort, jag inhandlade "Om jag kunde drömma".

Det dröjde inte många sidor innan jag insåg att jag själv var frälst. Ungdom eller ej, jag fick fjärilar i magen! Aldrig har jag upplevt en sådan känsla av en BOK. Jag kunde naturligtvis inte sluta läsa, varje ledig stund ägnade jag åt att bläddra sida efter sida. När boken, till mitt stora förtret, tog slut på min lediga dag från jobbet åkte jag ner och köpte "När jag hör din röst" samt "Ljudet av ditt hjärta". Hade den fjärde, avslutande delen "Så länge vi båda andas" funnits i pocket hade jag köpt den också, men det dröjer några månader tills dess. Samma kväll blev jag alltför nyfiken på filmen, "Twilight" - så jag åkte till ICA vid nio-tiden på kvällen och inhandlade den också. Och självklart såg jag (och Martin) kärlekshistorien samma kväll. Såklart var filmen inte ens i närheten av hur underbar boken är, men jag smälte ändå. Det blev plötsligt så verkligt, att se det jag redan läst och blivit berörd av.

Det tog lite drygt ett dygn (ja jag sitter uppe tills klockan är alldeles för mycket) och så var bok två avslutad, tidigare ikväll. Nu har jag huggit in på trean och undrar vad jag ska ta mig till när den också är slut. Vill helst ha den fjärde som pocket och därför funderar jag starkt på att köpa mig alla de engelska och läsa dem igen, och sedan läsa den sista delen när den kommer ut på svensk pocket.

Man kan inte bli mer beroende, snarare besatt, än vad jag är av böckerna. Svävar någonstans mellan dröm och verklighet då böckerna påverkar min vardag väldigt starkt. Jag undrar om det ens är hälsosamt.. Att fly in i något som inte ens existerar, mer än i min fantasi, och bli så berörd. Rörd. Och jag vill definitivt inte att böckerna ska ta slut, vilket jag vet att de gör - alltför snart.

Inga kommentarer: