onsdag, oktober 28, 2009

Biverkningar

Ikväll har jag haft en svim-attack som åtföljdes av en hejdundrande huvudvärk. Det var otäckt kan jag säga då det var längesedan jag sist drabbades av det. Som tur var fanns Martin på hemmaplan och kunde hjälpa mig.

Tänkte dela med mig av biverkningarna min medicin kan ge, kanske kan ni förstå att jag helst av allt skulle vilja slippa den. Har problem med flera utav dessa såsom aptitlöshet, illamående, huvudvärk, rastlöshet, yrsel, ångest, nedsatt koncentrationsförmåga, utmattning/trötthet med flera.

Here it goes:

Viktminskning, aptitlöshet. Lätt blodtryckshöjning, förändringar i hjärtrytmen, kärlinflammation. Utslag och allergiska reaktioner. Mångskiftande hudrodnader. Enstaka fall av allvarlig infektion i huden med hudavlossning. I sällsynta fall har ett tillstånd med feber, utslag och ledvärk förekommit. Illamående, kräkningar, diarré, muntorrhet, matsmältningsbesvär och förstoppning. I sällsynta fall har onormala levervärden observerats och i enstaka fall leverinflammation. Huvudvärk, rastlöshet, sömnlöshet, ångest, yrsel, synstörningar, dåsighet, förvirrning, darrningar, svettningar. Självmord och självmordsförsök. En mycket sällsynt och allvarlig biverkning är serotonergt syndrom, som kännetecknas av hög feber, stelhet, muskelryckningar, förvirrning och oro. Minskad natriumhalt i blodet kan förekomma, framförallt hos äldre. Inflammation i halsen och andfåddhet. Mjölkflöde ur brösten. Håravfall, gäspningar, blåmärken, utvidgade pupiller. Svårigheter att svälja. Hallucinationer, maniska reaktioner. Nedsatt koncentrationsförmåga. Mardrömmar. Utmattning, upprymdhet. Smakförändringar. När man slutar ta medicinen kan utsättningsreaktioner t.ex. illamående och yrsel uppträda. (från fass.se)

Ja, de har alltså skrivit att självmord är en biverkning. Va? Det låter så "normalt" i bipacksedeln men det känns helt fel att det ska stå så bland huvudvärk och illamående.

Jag är faktiskt rädd för min medicin men samtidigt tacksam för jag vet att den hjälper...

Dilemma!!!!!

Något som dock är positivt är att ångestkänslan blivit mycket mer dämpad än tidigare, den blir liksom "avslagen" på något vis. Och humörssvängningarna och gråtattackerna har minskat avsevärt. Om man ska se positivt på saken. Vilket man egentligen borde.

Några tankar från mig såhär på nattkvisten! Nu ska det bli så förbaskat skönt att sova..

1 kommentar:

Linda sa...

Herregud, borde sån medicin verkligen vara tillåten? Låter ju väldigt farligt...