lördag, maj 29, 2010

Hejdå Måns

Åh vad det känns jobbigt att skriva de orden. Hejdå Måns. Men jag måste det. För imorgon flyttar han ifrån mig. Till sitt nya hem. Tillsammans med sin kolonikompis Pricken.

Det svider i ögonlocken när jag inser att jag bara får ha honom hos mig i dryga sex timmar till. Har blandade känslor inför att säga hejdå. Å ena sidan tycker jag så rysligt mycket om honom. Vill ha honom kvar, fastän det är omöjligt med tanke på tjurskallen Maja som troligtvis kommer fira med bubbel när han flyttat. Å andra sidan vet jag att han kommer få det minst lika bra tillsammans med Pricken. Om inte bättre, då han kommer få mycket mer uppmärksamhet än vad jag kunnat ge honom med tanke på att kattgänget här har bestått av sju individer.

Han har varit hos mig, hos oss, i snart fyra månader. En tredjedel av ett år. Och vilken underbar liten sak han hunnit bli under denna tid. Hur mysig som helst. Pratsjuk. Kelig. Social. Lycklig.

Det rinner några tårar när jag tänker på morgondagen. Det kommer bli så tomt utan honom. Ja, trots att jag fortfarande har sex katter kvar så kommer jag märka en enorm skillnad när han inte finns här och busar runt med allt och alla. Det förstår alla som fått äran att träffa honom...

Den senaste veckan har Måns dessutom varit överkelig och mer social än någonsin. Ni förstår, jag tror att han anar att något är i görningen. Han och Alli har legat och sovit tillsammans, så tätt, så tätt. Och det har de aldrig gjort förut. Och han gosar så med de andra kissarna - och de låter honom göra det. Ja, med undantag för Maja såklart.. Åh, som jag hoppas att kissarna inte kommer sakna honom allt för mycket. Det skulle skära i hjärtat om de börjar leta och ropa efter honom.

Tror det är dags för mig att få lite sömn. Om sex timmar är klockan nio och då ringer det på dörren. Usch så splittrad jag känner mig. Det är så mycket som försvunnit ur mitt liv. Nu även Måns.

Men - det ska bli spännande att se hur det går för honom med sin nya husse. Och sin "nygamla" kolonikompis. Och tänk, de kommer få möjlighet att vara ute så småningom! Det tror jag kommer uppskattas enormt mycket.

En sak är säker, om det är något Måns har talang för.... Så är det att sprida ovillkorlig kärlek!

Inga kommentarer: