lördag, januari 31, 2009

Dags att sova..

Som vanligt går jag och lägger mig alldeles för sent. Vill ju komma upp tidigare på morgnarna men det går bara om jag kommer i säng tidigt. Jaja, jag får väl försöka med det imorgonkväll istället..

Min middag blev alldeles gudomligt smarrig! Märkligt nog är det rätterna som INTE tar lång tid som oftast blir godast. Ikväll tog det knappt en halvtimma att laga ihop min pasta och det var faktiskt, helt ärligt, bland det godaste jag ätit på lång tid.

Linas krämiga tagliatelle (1 port)

1/2 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 morot
Smör/olivolja (jag använde båda)
3-4 msk färskost (t.ex. Ica´s cream cheese)
Grädde (jag tog mellangrädde, matlagningsgrädde går lika bra)
Rökt skinka efter eget tycke (gärna tunna skivor)
Broccolibuketter (helst färska) efter eget tycke
Ca 4 knyten tagliatelle
Färsk oregano
Färsk persilja
Salt & svartpeppar

Finhacka rödlöken samt vitlöken, strimla moroten. Fräs allt tillsammans i lite smör/olivolja. Rör i färskosten och sedan grädde så den blir lite såsaktig, dock inte för mycket. Småputtra ett tag. Koka tagliatellen och broccolin tillsammans, tänk på att broccolin bör inte läggas i samtidigt som pastan, några minuters koktid räcker. Häll av pastan och broccolin. Hacka persilja och oregano, rör ner i såsen. Strimla skinkan och rör även ner denna. Smaksätt med lite salt och svartpeppar. Häll till sist i pastan och broccolin, smaka ev. av med mer salt & peppar. Servera genast och gärna med lite riven parmesan över!

Enjoy!


Jag har äntligen skaffat oss öronproppar, om ni bara visste hur beroende jag har blivit av dessa...... Det är hur skönt som helst att slippa vakna av kattens skrikande mitt i natten samt Martins tandgnissel. Det enda negativa är att jag inte kan ha dem när jag ska upp en viss tid då jag inte hör klockan ringa. Vaknade idag på förmiddagen av att Martin pratade i telefon. Hade inte hört en enda signal och hörde honom heller inte prata. Men jag får passa på att vila upp mig så länge jag är ledig från jobb..

Jag känner mig helt slut i kroppen efter denna städdag. Men det är hur skönt som helst att sova i nya lakan, inte se dammråttor överallt eller se en ostädad kaninbur. Tvätten hänger fortfarande och torkar i tvättstugan, plockar upp den imorgonförmiddag.

Sitter och funderar över vad man ska ta och hitta på imorgon. Städning stod först på schemat men det är ju avklarat nu. Hade tänkt baka mer men det är fullt i frysen och kan därför inte frysa in mer bröd. Vill ha separat kylskåp och frys, pappa kan du fixa........... Finns dessvärre inte plats för sådana eftersom vi har ett så litet kök. :( Börjar även störa mig på att det inte finns någon plats i skåpen. Behöver mer utrymme, gaaaaah!

Vi har iallafall två biobiljetter som går ut på onsdag. Vore ju inte särskilt roligt ifall de inte hinner utnyttjas. Kanske det finns någon film som lockar på Filmstaden?

Jag vet en sak som jag ska göra imorgon och det är att ordna till en smörgåstårta. Vi är så dåliga på att planera vad vi ska äta om dagarna och ofta kommer vi på något i sista minuten. Men idag hade jag framförhållning och bestämde mig för smörgåstårta imorgon! Har inte ätit mammas smörgåstårta på över 10 år (eller gjorde vi det i höstas??) så jag ska gå efter det receptet. Ska bli smaskens! Kanske skulle vi göra köttfärslimpa på söndag.. Eller gulasch.. Skönt att ha det bestämt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Så himla skönt att plugga in dem och stänga ute alla störande ljud när man ska sova.

Anonym sa...

Guuuud vad gott det lät med pastan! den ska jag göra en dag :D kram syster