söndag, februari 08, 2009

Kalas och Siffet..

I sista sekund bestämde vi oss för att åka ner till Jönköping och gå på kalas. Min kusins man fyller 30 och då vi dessutom inte sett deras nyinköpta hus slog vi två flugor i en smäll! De bor ca en halvtimma från mamma och pappa så man har ju inte direkt vägarna förbi alltför ofta..

När vi kom dit så ropade mamma in mig till ett rum, som ni kanske vet är jag galen i djur, och vad hade dom inte där om inte 10 små 3 dagars kycklingar! (ja, levande) De var sååå fruktansvärt söta, ulliga och små! Genast bestämde jag mig för att skaffa sådana i vårt framtida hus, gud vad roligt det skulle vara att få ägg från sin egen gård! Tyvärr fick kalaset en sorgsen vändning.. En av barnen på kalaset, 5 år gammal, försvann plötsligt och mamman började leta. Efter ett tag kommer hon inspringandes i rummet, gråtandes och skriker efter sin son. Hon hittar tillslut denne som gömt sig, det skriks och gapas och hon släpar upp honom till övervåningen. Några sekunder senare ryter/skriker 30-åringen till, och eftersom han vanligtvis är extremt lugn och tyst av sig så reagerar alla. Till slut förstår även vi vad som har hänt - dörren till kycklingarna var inte låst, barnet hade gått in och olyckligtvis kramat två kycklingar till döds, en låg tydligen på golvet med "innanmätet" utanför, den andra låg halvdöd i lådan och min morbror var tvungen att ta bort den från världen. En tredje kyckling var också lite skadad, men vi håller tummarna för att det går bra för den då den fortfarande kunde gå, haltandes, och äta. Ja, detta tog naturligtvis bort den glada stämningen och alla satt och stirrade framför sig. Såklart kan man inte skylla på barnet, han ville bara flytta dom till en annan korg.. Små barn förstår ju inte att de är sköra de små liven. Men det var bara så otroligt olyckligt alltihop.. Kycklingarna hade min kusin gett honom som överraskningspresent tidigare under dagen... De fick inte leva så länge.

De har även ÅTTA katter i sitt hushåll! 4 bengaler, 4 huskatter. Och herregud vad söt deras senaste bengal är.. 16 veckor gammal men ser ut att vara 11-12. Jag fastnade direkt för den lille.. Ville inte släppa den, vilket resulterade i ett härligt rivmärke på halsen...! Jag SKA ha kattungar, finns inget annat alternativ!!!!!!!

Nu befinner vi oss ute i Siffet, har tittat på film i HD-format och jag blev nästan yr av den skarpa bilden! Vilken skillnad! Har aldrig sett något liknande.

Imorgon blir det kanske en promenad med svärföräldrarna. Gotland har blivit ett hett samtalsämne i familjen just nu, mer kan jag inte säga. Men guuuud..... Vad underbart det skulle kunna bli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sömn.. Ja.. Det lockar! Hade bråttom ner till Jönköping och bråttom tillbaka till Linköping. Ögonen är trötta efter att ha sett så mycket asfalt..

1 kommentar:

Gotlandsliv sa...

Åh, vilket hemskt kalas! Stackars kycklingbarnen... och stackars människobarnen också, måste varit traumatiskt för dem med.

Har liksom inte ord för hur kul det är att ni pratar Gotland där hemma! Känns helt overkligt och helt underbart! :)

Hoppas vi ses snart!
Kram!