tisdag, december 02, 2008

Fullt upp de senaste dagarna

Så var första advent här och alla fönster lyses nu upp av fina ljusstakar. Mycket julstämning!
Min julpyntning är i stort sett klar, blev faktiskt inte så mycket som jaag trodde det skulle bli. Men å andra sidan, det kommer fler jular.. Och med det, mer pynt! Ska bara fixa till balkongen med ytterligare en "fusk" girlang, stor tomte med lykta och ev. en ljusdiodslinga. Är dock lite snål så jag vet inte om det blir det detta året..

I lördags var vi ute i Ljungsbro och hälsade på Martins mormor, moster, kusinbarnet Olle med sina föräldrar. Mycket trevligt och många skratt blev det. Ettåringen är helt bedårande!
Eftermiddagen/kvällen spenderades i underbart sällskap i form av Carro, Micke och the macaroni! Åt härlig middag och drack den inköpta Slotts glöggen som var helt alkoholfri. Vi har även fått se lilla bebisen i 3-D format, hur häftigt som helst!! Helt otroligt vad tekniken utvecklas. Som vanligt är det alltid lika tråkigt när de beger sig tillbaka till Gotland men tiden går snabbt och snart är det dags att fira jul.

Det var julmarknad i Gamla Linköping i söndags och där var jag och Martin en sväng och promenerade. Tog några lotter från syndiga godislotteriet, men jag vann ingenting... :( Kanske var lika bra ändå! Hittade marsipancigarrer även här, ångrade att jag inte köpte sådana på Ekenäs julmässan. Men tror ni att jag inhandlade några nu? Näää... Jag kände mig, återigen, snål. Haha. Turligt nog är det julmarknad igen nu på söndag och då ska jag faktiskt slå till. Dessa marsipancigarrer är hur goda som helst. Finns i flera smaker, bl.a. päroncognac, rom/russin, pistage, calvados och whisky. Har jag för mig iallafall.

Idag var jag på Bokia och fick äntligen mitt schema. Blir en hel del dagar men inte direkt 8-timmarsdagar. Fixade till schemat så jag inte jobbar något över nyår vilket innebär att vi kan fira nyår på Gotland! (om vi är välkomna vill säga) Vet ju iochförsig inte ifall jag jobbar i början av januari men det går alltid att byta tider. Vi är nämligen 8 stycken som jobbar över julen så det finns alltid någon som kan hoppa in. Känns väldigt skönt! Första dagen blir på onsdag, ska bli spännande!

Tänkte skriva ett par ord om Smilla också, hon mår jättebra och trivs utmärkt här. Dessvärre har Alli börjat visa sin rätta sida vilket inte är populärt hos varken Smilla eller Maja. Ungefär en gång per dag känner hon av någon anledning att hon måste vara elak så hon smyger sig på de andra och i princip sätter/lägger sig på dom med baken först, med bakåtdragna öron, och bits. Mycket märkligt beteende.. Blir nog en kastrering av henne inom kort, har börjat tröttna på det här nu och hoppas att hon lugnar ner sig efter detta ingrepp. Iallafall, det har skett lite förändringar för Smilla. Hon kommer nämligen att bo hos oss permanent! Jag tror det har varit väldigt påfrestande för henne att flytta runt så mycket och nu när både hon och vi trivs med denna situation så är det allra bäst för henne att stanna kvar. (naturligtvis är Malin välkommen att hälsa på oss!) Känns som att det är det enda rätta för henne och vi är mycket måna om denna kattjej, är helt övertygad om att hon kommer må som en prinsessa här! Försäkrade henne i fredags och känner mig mycket lättad och lugn efter det. Imorgon ska vi till veterinären och jag hoppas att det kommer gå bra! Smilla har mörkt kladd i öronen och blödande sår, dessutom luktar det SKUNK upptäckte jag precis, kan inte tänka mig annat än att det är öronskabb och öroninflammation. Förmodligen kommer de andra två katterna behöva behandling mot öronskabb eftersom det är väldigt smittsamt och jag kom alldeles precis att tänka på att Smillas tidigare hem bör kolla upp sin/sina katter angående detta.Hennes "huggtänder" (eller vad det nu heter) är även missfärgade och fulla med tandsten. Nu är jag visserligen ingen veterinär men lite erfarenhet har man ju. Ska även kolla upp det här med att hon äter som en riktig gris och är kass i magen. Tycker även att hennes mage ser lite spänd ut.

Ikväll har jag och Martin sett en film som går under genren skräck/thriller. Den heter "Barnhemmet", även kallad "The Orphanage" eller "El Orfanato". Det var den absolut bästa skräckthriller jag sett på flera år! Gastkramande med en fängslande historia. Rekommenderas varmt, även till de som vanligen inte är förtjusta i skräckisar!

Herregud vad klockan tickar iväg. Ska vara hos veterinären halv elva imorgon förmiddag, lite drygt 9 timmar dit. Sömn kanske? Godnatt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

låter ju mysigt med julmarknad och allt, jag kom aldrig så långt.....Men får satsa på söndag istället!!

Vilket Bokia är du på?

Fika snart tycker jag allt!

kramelikraaaam

Anonym sa...

Tycker också att det hade blivit lite elakt mot smilla om hon hade fått flytta ännu en gång till liksom! Jag hör av mig om jag åker till linköping nån mer gång, men det tror jag att jag gör ;D

Gotlandsliv sa...

Självklart är ni mer än välkomna till Gotland över nyår! Superkul tycker vi!

Anonym sa...

Jasså, det blev ett permanent boende för Smilla? =) Tror också att det är bäst så, hon verkar trivas så bra hos er!