fredag, maj 29, 2009

Hur styra över katternas matintag??

Jag tror jag blir TOKIG!

Alli har magrat av rejält efter att jag tagit bort p-pillren då jag trodde hon skulle paras ganska så snart. Men det drar ut på tiden och det är dessutom lite besvärligt att ha både en dräktig katt hemma samtidigt som Sessan och hennes ungar är små. Har ju inte så många avgränsningsalternativ mer än köket.. Så, nu har jag bestämt att så fort Alli löpt klart för den här gången så får hon börja på p-piller igen, även om det bara blir en kort perio. Men hur jag ska få henne att gå upp i vikt, det är en gåta.. Kastrering hjälper ju men det är ju inte aktuellt precis NU, snarare till hösten om allt går som det ska och hon paras relativt snart, förhoppningsvis nästa månad?

Maja har OCKSÅ magrat av! Detta tror jag är p.g.a. att vi tagit bort det mesta av mjukmaten då Smilla äter upp allt. Men jag inser nu att jag får börja med bevakade mattillfällen flera gånger om dagen för att Maja ska gå upp igen. Eftersom jag nu är "mellan två jobb" så har jag faktiskt möjlighet till detta. Gäller för Alli också. Ska också smyga in lite kattungemat som är fetare.

Den det INTE gäller för är Smilla. Hon är en riktig viktpendlare... Från att ha varit jättesmal till tjock, till normalviktig - vägde 3,9 vid vaccinationen till att nu blivit jättetjock. Allt händer på bara några veckor! Blötmat får hon inte längre, kanske som lite lyx då och då. Torrfoder har vi framme i obegränsad mängd och denna KAN jag inte ta bort med tanke på de två tunna missarna. Hur hon kan bli så tjock av det fodret som är speciellt anpassat för innekatter som inte rör så mycket på sig är för mig ett mysterium...

Gaaaaah, att det ska vara så komplicerat...

Inga kommentarer: