söndag, mars 22, 2009

Tripp till Jönköping

Idag blev det en snabb vända till mormor & morfar. Med så fint väder ute vore det nästan syndigt att inte åka iväg på en utflykt! Tittade på gamla videoinspelningar från 1990, midsommar. Oj så söta jag, min syster och kusinen var i våra vackra, blågula folkdräkter med blomsterkransar i håret!

Fick också veta att kusinens adoption gått igenom och snart får de en liten sydamerikansk flicka/pojke från Colombia! Vet inte i hur många år de kämpat med att få adoptera.. Spännande!

Hyresvärden var här idag för att kolla på vårt förmodade mögel i badrummet. Som jag nästan hade förväntat mig fick vi beskedet att vi skulle tvätta bort det själva och se om det kommer tillbaka...... H*n hade också med sig en härlig hyreshöjning på lite drygt 130:-. Hääärligt! Har jag sagt att jag vill flytta?

För att förhindra att katterna kissar i sängen har vi dem nu helt avspärrade från sovrummet. På nätterna får dock Maja sova med oss för annars skriker hon nåt fruktansvärt.. Hon har ju sedan 14 veckors ålder sovit hos mig varje natt, har därför inte hjärta att stänga ut henne. Men hon vill ut från sovrummet iallafall två gånger under natten, en gång runt två, tre och sen en gång på morgonen. Jag går snällt upp och släpper ut henne samt väntar tills hon tagit sin runda och vill sova igen.. Funkar faktiskt jättebra, de andra katterna säger inte ett knyst utan finner sig i att inte sova hos matte och husse på nätterna. Visst har jag oerhört dåligt samvete för att de inte får komma in men att slippa vakna av att sängen är blöt av kattkiss väger tyngre..

Smilla börjar bli en liten tjockis, eller ja, hon är rundare än de andra katterna och väger minst ett kilo mer än dem, och hon är ändå yngst.. Hoppas på att viktökningen upphör snart. Har inte gett någon av katterna blötmat på ett tag och det har fungerat kanon. Alla katterna äter bra med torrfoder och sitter och lapar i sig vatten både från vattenskålarna och kranarna (Smilla har upptäckt tjusningen med att dricka färskt vatten från kran så numera när jag befinner mig i badrummet tillsammans med henne så hoppar hon, om än ganska klumpigt, upp på badkarskanten och försöker få min uppmärksamhet för att vrida på vattnet). Nu har jag börjat lite smått med blötmat igen, fast främst tonfisk, vilket de är fullständigt tokiga i. Det är så roligt att utfodra dem med mat som "luktar" för det skriks nåt förbannat från både Smilla och Alli!

Martin har påpekat att han tycker att Smilla inte har något "flyt" i sin kroppshållning, att hon liksom går lite "hackigt", eller jaaa, jag kan nog inte riktigt förklara det. Hon har ingen särskilt mjuk kropp kan man säga. Så är hon nervös också och kan inte fokusera med blicken, den flackar omkring och hon kan i princip aldrig sitta still och koncentrera sig. Skelögd tycker Martin också att hon verkar vara men det kan ju även bero på att hon har två olika ögonfärger, förvillande på något vis. Jag vet inte.. Sen skrattar jag gott åt henne när hon hoppar ner från lite högre höjder - hon suckar till, som om det vore jobbigt! Hon kanske är lite tjock ändå. ;-)

En annan sak jag skrattar åt är när hon jagar Singhas avlagda bruna små kulor som hamnar utanför buren ibland..

"Attackställning. Spaning.. Vicka lite på rumpan och...... ANFALL!"

Sen är hon i full gång. Det ligger små kulor överallt, även i sovrummet. Jag vet inte varför hon är helt galen i dem när varken Maja eller Alli bryr sig om dom. De rullar väl för bra!

Ja det blev visst en heeel del kattprat.. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att de är mina ögonstenar här i livet. :)

Inga kommentarer: