måndag, november 24, 2008

Kortfattat om helgen

Igår fick vi besök av mamma och pappa vilket var mycket, mycket trevligt. Vi åkte ut till Ekenäs Slott för att kolla in julmässan. Oj oj OJ vad mycket grejer det fanns att titta på! Och så oerhört mysigt! Hantverken var visserligen inte så hemskt intressanta men det fanns en del. Det var framförallt matboderna som lockade. Jag fick med mig två sorters rökta korvar (whisky & päroncognac), Dunderhonung med citronsmak, Salmbärssylt från Gotland, Slotts glögg, honungsbröd. Köpte mig ett kanderat juläpple som såg godare ut än det faktiskt var....... Mamma fick med sig lite senapssorter, sill, lax m.m. Jag hade riktigt roligt! Mamma och jag gick runt och provade annorlunda marmelader och sylter, enbärsmust, korvar, nötter, smaksatta "marsipancigarrer", bröd, ost, massor med honungssorter, senap, glögg...

MEN så kallt det var!

På vägen hem stannade vi till i Sturefors och smaskade i oss supergod äppelkaka och hade det jättetrevligt med rundvandring i svärmor & svärfars hus! (jag är helt såld på jacuzzin... skulle kunna bo i det badrummet!)

Efter det tog vi oss till Ryd och inhandlade kina/thaikäk. Jag fick för första gången prova en tre små rätter. Smaskens!!! Sedan stack jag och mamma iväg till Coop för att handla lite basvaror. Har nämligen ingen bil längre då den ska in på service och passade därför på att handla på ett hyfsat billigt ställe. Vi kom in i affären vid tjugo över nio och kom ut därifrån exakt tio, då de stängde. Det blev inte alls lite basvaror.. Det vart en storhandling, en sen lördagskväll!

Idag gick jag och Martin heeela vägen ut till Tornby för att köpa lite kattmat. Väl där mötte vi upp Smillas riktiga matte och hennes pojkvän som ville hälsa på lilla kissekatten. Smilla och Alli hade en liten fightingshow!

2 kommentarer:

Gotlandsliv sa...

Åh, vad mysigt med julmarknad! Ska minsann kolla upp när det är julmarknad här i Visby, det brukar också vara rätt mysigt.

Vad synd att ni inte kan komma hit över nyår!!! Det hade varit så mysigt. Men ni får komma när det passar er, nääär som helst! :)

Vad ska vi hitta på för mysigt på lördag?!

Johanna sa...

Hej!!

Förlåt att jag snyltar mig in i din blog :-)! Jag såg den på Carros sida (jag är Carros kompis Johanna från Småland) Såg att du kämpar o ska gå ner i vikt. Jag gick upp 16 med lille Elis och gick ner 6 (hm...) så nu har jag bestämt mig att köra GI!
Lycka till!!!! //Johanna