tisdag, april 07, 2009

Veterinären avklarad

Idag hade Maja och Smilla tid hos doktorn halv tio. Halv elva var vi hemma igen! Det var ju chip-märkning och vaccination som stod på schemat. Började med Smilla som var huuuur smidig som helst.. De två sprutorna, varav den ena är ganska så grov, tog 10 sekunder. Hon skrek lite grann och bet mig i tummen (dock inte hårt och för övrigt första gången hon bet mig) men sen var hon vanlig igen och gick och trampade på det hårda golvet.. Hon ska återvaccineras om en månad då jag inte till 100 % kan säga att hon är grundvaccinerad.

Maja däremot... Hon blir värre varje år och det är ett himla stök med att få henne klar. Att hålla henne som vanligt går inte längre, vi testade, men det blev nästan farligt. Sen tog veterinären och lindade in hennes huvud i en handduk men jag visste att det bara skulle göra saken värre om hon inte såg något. Jag hade såklart rätt och det slutade med att vet. blev riven i handen och fick sprita ner rivmärket. Förstod ganska tidigt att det skulle bli sövning... En så kallad klämbur hämtades, Maja trycktes in och buren klämdes ihop så hon inte skulle kunna ta sig någonstans. Hon fick sprutan med sövningsmedel, men eftersom hon flög runt så mycket så var det svårt att säga hur mycket medel hon fick i sig. Efter ca 10 minuter började hon dock bli trött och somnade. Äntligen kunde vi vaccinera och chip-märka, två sprutor till. Maja var inte helt nedsövd utan protesterade lite i "sömnen" med att skrika och försöka komma loss. Fick linda in henne i handduken igen... Sen fick hon en uppvakningsspruta och piggnade till efter ett litet tag. Nu sitter hon i transportburen och ser halvdöd ut då hon mår ganska illa. Hon får bli kvar i buren ett litet tag till för hennes eget bästa.

Smilla tog 10 sekunder och fick två sprutor, Maja tog 45 minuter och fick 4 sprutor. Det är ganska uppenbart att ju oftare man besöker veterinären desto längre tid tar besöket.. Och så blir det ju extra avgifter, sövningen kostar runt 250-300:-. Hålet i plånboken blev 1900:- stort! Fast nu kan jag pusta ut för skulle de smita så är chansen stor att de kommer hem igen. Och nu slipper jag oroa mig för kattpest och kattsnuva. Om ett år är det dags för samma visa igen...

Det är väldigt varmt ute idag och ska nog ta mig ut mot stan för diverse inköp. Sedan ska det upp/ner grejer till förråden, det ska städas och då jag inte orkade städa skafferiet och kylskåpet igår så får det bli idag istället.

Mamma tipsade om att jag skulle söka jobb på bolaget via systembolagets hemsida då de har en ny jobbsökarfunktion där. Går inte att lämna ansökan personligt längre.. Med min vanliga tur så hade ansökningstiden för bolaget i stan redan gått ut och då kan jag inte söka.

Nu måste jag få i mig lite mat, inte hunnit äta frukost ännu!

Inga kommentarer: